Nat in nat schilderen is een techniek veel gebruikt op vrije scholen, maar word ook veel gebruikt bij het therapeutisch schilderen. Kinderen kunnen zich bij deze techniek makkelijk overgeven aan de kleuren, de kleurbeleving en het plezier zijn hierin het belangrijkst.
Na verloop van tijd kan je vorm geven met deze techniek, maar het toffe is dat dit niet hoeft. Kinderen kunnen op een dromerige wijze spelen met verf, met kleuren en met beweging. Voor grote mensen is het fijn je kleur gevoel te (her) ontdekken.
Het proces is minstens zo waardevol, nat in nat schilderen helpt bij stress en vermoeidheid, en helpt je harmonie en stromende energie te ervaren.[/vc_column_text]
Leg de schilderset klaar; schilderplank, potjes verf, het penseel, de kwast en het papier. Pak ook 3 kleine potjes met water (liefst met deksel voor het bewaren), nog een potje water om het penseel in schoon te spoelen, en een bakje water voor de spons.
Kleine kinderen varen wel bij een kleiner vel, deze kan je doormidden knippen, ook zijn afgeronde hoekjes prettig, de zachte ronde vormen sluiten beter aan bij hun fantasierijke en dromerige belevingswereld.
Het leuks begint meteen al, het oplossen van de verf. Het eenvoudigst doe je dat door een penseel in de verf te dopen, en dan deze in het potje water te roeren. Hoe vaak je dit doet is erg persoonlijk. Maak kleine beetjes, het gaat heel lang mee. Bij heel kleine kinderen is 1 kleur al tof om mee te beginnen, maar laat je hier niet door remmen!
Leg een vel Zweeds therapeutenpapier op de schilderplank. Ander papier kan, maar gaat meestal stuk door het verven op nat papier. Pak de spons en laat deze zoveel mogelijk water opnemen en wrijf het vel zachtjes (!) nat. Als ie aan de plank plakt, en er luchtbobbels zijn onstaan, kan je even wachten tot alles verzadigd is, en met een uitgeknepen spons het vel glad strijken. Je kan, door er een theedoek overheen te leggen en te deppen, het overtollige water weghalen. Hoeft niet, soms is extra nat papier juist leuk, kwestie van doen en proberen!
Alles is klaar, er kan geschilderd worden. Bij het nat in nat schilderen draait het niet om ‘iets maken’, vormen of lijnen. Kleurbeleving en het gevoel wat er bij komt kijken staan voorop. Kleuren die lopen, kleuren die mengen, kleuren die nieuwe kleuren maken, de beweging en hoe vormen steeds veranderen. Het nat in nat schilderen zelf is een beleving die je kind de mogelijkheid biedt om uit het denken en maken te stappen. Om dromerig mee te gaan in een wereld vol kleuren en beweging. Het eindproduct is een fijn extraatje.
Kleine kindjes verven graag met hun handjes, giet een beetje verdunde verf op het vel en laat ze vegen. NIET aan te raden met Stockmar verf, deze vingertjes kunnen dan vrij lang blauw blijven…
Dikke verf vloeit niet fijn, dunne verf meng en loopt mooier en makkelijker. Hoe dun moet het zijn? Dit gaat een beetje op gevoel, sommige vinden stevige kleuren fijn, maar kindjes genoeg die erg waterige verf al spannend genoeg vinden. Er kan altijd verf of water bij.
Soms kunnen er, wanneer er vaak over het papier geverfd word, rulletjes ontstaan. Das niet erg. Je leert vanzelf wanneer dit ontstaat en hoe je dit voorkomt.
Gebruik 1 kwast, het is leerzaam te leren dat een penseel, om kleurbehoud te creëren, schoongemaakt moet worden. Help kleine kinderen hier rustig aan herinneren.
Laat het papier op de plank drogen.
Noem enkel een suggestie, en laat je kind hier zelf kleur aan geven. Bijvoorbeeld ‘de opkomende zon’ of ‘regenboog’.
Wat ook heel tof is, leg boombladeren op de plank, plaats het vel papier hier ok, en krijt er met een wit bijenwaskrijtje over. Je zal er weinig van zien, maar dan… Maak het vel papier nat, en begin met schilderen. De meest mooie en magische creaties onstaan.
Dit kan je ook met andere kleuren bijenwas doen. Je kan ook eerst een mooie tekening maken, en dan met nat in nat een prachtige achtergrond schilderen. Of andersom, op een (droog)nat in nat kunstwerk een mooie bijenwastekening maken.
Wat ook leuk is om te bewonderen, strooi voorzichtig, in de natte waterverf, korreltjes zout.
Laat het papier op de plank drogen.
Veel plezier!
Waldorf painting is a technic often used in Waldorf schools, but also in therapeutic painting. Children can, using this technic, embrace the colours, colour sensing and fun are the most important aspect in this. Over time you can give it shape with this technic, but the fun part is, this is not required.
Childeren can play in a dreamy way with paint, its colours and with the movement. For grown-ups it’s nice to (re)discover their colour sensation.
The process of Waldorf painting is valuable to help with stress and tiredness and can helps experience harmony and flowing energy.
Ready the equipment required as follows:
The paintingboard, little bottles with paint, the brush, the sponge and the paper. Also get 3 small jars, preferably with a lid so you can save the diluted paint, a bigger jar with water to clean the brush in and a bowl of water to soak the sponge in.
Smaller children often work well with smaller pieces of paper, you can cut the paper in half. Also round corners are nice for children, the soft round shapes connect better to the imaginative and dreamy perceptions.
The fun starts straight away by diluting the paint. The easiest way is to put some paint on the brush and then mix it in a small jar of water. The more you do this the brighter the colours get. Make small amounts at a time as it lasts a long time. Small children can get started with a single colour but don’t let this limit you or your child.
Put a piece paper, preferably Swedisch therapeut paper, on the paintingboard. Then get the sponge and let it soak, gently wet the paper. When the paper sticks to the board and some bubbles have appeared it is best to wait a bit until all the paper is saturated. Gently rub the squeezed sponge over the bubbles to smooth these. When you have made the paper too wet, you can put a dry cloth over the board and remove the excess water try not to rub. For a different outcome you can leave the excess water, just give it a try.
All is set and you are ready for some painting. In Waldorf painting the result is less important than the process.
Sensory process is the first and foremost part in Walforfpainting: the merging, blending and forming of new colours and/or the movement and shapes that change under the strokes of your brush. Waldorf painting is a sensory process that will invite your child to step away from the formal structure of thinking and let it develop to feeling in a more organic world of colours.
The end result is a fun…..
Smaller children love painting with their hands. Pour some diluted paint on the paper and let them play around. Its recommended not to use Stockmar paint for this as fingers will remain blue for quite some time.
Thick paint is not recommended in Waldorf painting due to the paint not merging well with the wet paper and the colours are also very intense. How much you should dilute the paint is very personal, some children love very watery, soft and friendly colours, others love their colours more bold. Just give it a try, you can always add more paint or water.
Sometimes little bits of paper can get loose due to too much rubbing. That’s fine, over time you will get more experienced in preventing this.
Use only one brush, you can teach childeren a brush needs to be cleaned between colours. Smaller children will need to be reminded often about this process.
Once finished let the paper dry on the board.
With lack of inspiration you can ask you child to paint a ‘rising sun’ or ‘rainbow’ or ‘forest’.
Or put some tree leaves on the board and lay a piece of dry paper on top. Then rub the paper with a white beewax crayon, a Stockmar block will work best. At first you think there’s not much to see, but then.. Wet the paper, start painting and magical creations appear.
You can try this with other colour crayons, first draw and then paint. Or the other way around, colour on a (dry!) waldorf painted paper. Another fun thing is to sprinkle some salt in wet paint.
Have fun!